
Még mindig rejtély, mi okozta a Heathrow leállását
A Heathrow repülőtér működését egy tűzeset következtében le kellett állítani, amely a márciusi 21-i napra terjedt ki, és amely jelentős hatással volt a globális légi közlekedésre, több mint 270,000 utazást érintett. Az esemény gyökerei egyelőre ismeretlenek, ezt egy friss, előzetes jelentés állapította meg. A tűz egy közeli elektromos alállomáson keletkezett, amely március 20-án este gyulladt ki. A National Energy System Operator (Neso) közlése szerint a tűz egy transzformátor lecsatlakozása után történt a Hayes városrészben, Nyugat-Londonban.
A tűzeset súlyos következményekkel járt, hiszen a Heathrow repülőtér szinte teljesen leállt, és a hatóságok a helyzet súlyosságát ismerve azonnal megkezdtek egy vizsgálatot. A Metropolitan Police terrorizmusellenes egysége kezdeti nyomozást indított, de a Neso megjegyezte, hogy nem találtak gyanús körülményeket, amelyek a tűz szándékos előidézésére utalnának. Ed Miliband energiapolitikai miniszter sürgős vizsgálatot rendelt el, hogy megakadályozzák hasonló esetek jövőbeli előfordulását, és azt kérte, hogy a Neso az előzetes megállapításokat hat héten belül terjessze elő.
A Heathrow vezetősége kritikát kapott a repülőtér leállításának döntése miatt, és a hosszú leállás következményeiért. A Neso jelentése szerint a repülőtér áramellátását hét órával a járatok újraindítása előtt helyreállították, de a repülőgépek csak este hat óra után tudtak elindulni, miután a biztonsági ellenőrzéseket befejezték. A tűz a North Hyde alállomáson keletkezett, amely az 1960-as években épült, és a Neso részletes idővonala szerint a tűz március 20-án, 23:21 GMT-kor történt, amikor a kapcsolat egyidejű elvesztését okozta.
A hatóságok a tűz következtében nagyszabású eseményt hirdettek ki 00:42-kor, és Heathrow vezetősége 01:11-kor hozta meg a döntést a repülőtér bezárásáról. Fintan Slye, a Neso vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy fontos, hogy a megfelelő tanulságokat levonják az incidenstől, hogy megelőzzék a jövőbeli hasonló eseményeket, és hatékonyan kezeljék azokat, ha mégis bekövetkeznek. A hatóságok tájékoztatása szerint az áramellátás 06:25-kor helyreállt, és 10:56-ra a Heathrow négy utasterminálja is újra áramot kapott.
A Heathrow vezetősége előzőleg kijelentette, hogy a leállást nem az áramhiány, hanem a sérült alállomás áramellátásának átkapcsolásának időigénye okozta. A repülőtér biztonsága érdekében, figyelembe véve a Heathrow méretét és működési összetettségét, a menedzsment a leállítás mellett döntött. Az áramellátás helyreállítása után a repülőtér vezetősége hangsúlyozta, hogy egy biztonsági ellenőrzési időszak következett, amely biztosította, hogy a biztonsági rendszerek teljesen működőképesek legyenek a utasok érkezése előtt.
A Neso jelentésében említette, hogy a Heathrow repülőtér három elektromos alállomásra támaszkodik, és rendelkezik vészhelyzeti tartalék áramellátással, például dízelgenerátorokkal és akkumulátorokkal, de ezek csak a létfontosságú biztonsági rendszerek működését biztosítják. A London Fire Brigade (LFB), amely 70 tűzoltót küldött a helyszínre, korábban elmondta, hogy a tűz egy transzformátort érintett, amely szigetelőolajat tartalmazott, és teljes lánggal égett. A tűzoltóknak várniuk kellett, amíg a transzformátor lehűl, mielőtt hozzáférhettek a tűzoltásra nehezen elérhető részekhez.
A jelentés közzététele után Miliband kijelentette, hogy várják a teljes jelentést, hogy megértsék, mi történt, és hogy levonhassák a megfelelő tanulságokat, amelyek erősítik az Egyesült Királyság energiaellátásának ellenálló képességét és védik a kritikus nemzeti infrastruktúrát.

