
Vonatvezetői korhatár csökkentése 18 évre
Az Egyesült Királyság vasúti szolgáltatásaiban komoly problémát okoz a sofőrhiány, amelyet a kormány most azzal próbál orvosolni, hogy a vonatvezetők minimális életkorát 20 évről 18 évre csökkenti. Ezzel a lépéssel a cél az, hogy a fiatalabb generációk számára is lehetőséget biztosítsanak a vasúti iparban való elhelyezkedésre, ugyanakkor a szektorban tapasztalható sofőrhiányt is enyhítsék. Heidi Alexander közlekedési miniszter a változást „merész lépésnek” nevezte, amely nemcsak a vonatjáratok megbízhatóságát javítja, hanem ezer számra nyitja meg a munkahelyeket is.
A vasúti szolgáltatások gyakori késéseit és lemondásait sok esetben a sofőrök hiánya okozza. Az iparágban egyre több ember éri el a nyugdíjkorhatárt, és a cégek nehezen találják meg azokat az új munkavállalókat, akik helyettesíthetik őket. Az Egyesült Királyságban a vonatvezetők átlagéletkora 48 év, és a becslések szerint 2029-re a sofőrök 30%-a nyugdíjba vonul. A szakszervezetek, mint például az Aslef, üdvözölték a változást, mondván, hogy az új szabályozás lehetőséget teremt a középiskolát vagy főiskolát végzett fiatalok számára, hogy belépjenek az iparágba.
Charlie Eric Potts, egy 22 éves vonatvezető, aki Nottinghamshire-ből származik, kifejezte, hogy már 18 évesen szeretett volna pályázni erre a munkára, de várnia kellett, míg elérte a szükséges korhatárt. Elmondása szerint apja is vonatvezető, és mindig beszélt neki a szakmáról, amely iránt Charlie már fiatalon érdeklődött. Potts úgy véli, hogy a korhatár csökkentése lehetőséget ad a fiataloknak arra, hogy belépjenek a szektorba, amely így fiatalabb és sokszínűbb munkaerőt vonzhat.
A Vasúti Biztonsági és Szabványügyi Testület kutatásai szerint a 18 éves fiatalok képesek biztonságosan ellátni a vonatvezetői feladatokat. Az Egyesült Királyságban több vasúttársaság is alkalmazza a „pihenőnapos munkavégzést”, amely során a sofőrök önkéntes extra műszakokat vállalnak, hogy a menetrend szerinti járatokat üzemeltethessék. Ez azonban problémákhoz vezethet, ha nincs elég önkéntes, vagy ha a sofőrök betegség miatt nem tudnak dolgozni. A Közlekedési Minisztérium adatai szerint a vonatjáratok lemondásainak 87%-a a sofőrhiány miatt következik be.
Elizabeth Kirby, egy 34 éves vonatvezető Lincolnshire-ből, úgy véli, hogy a szabályozás megváltoztatása fantasztikus lehetőséget nyújt a fiatalok számára. Szerinte ez szélesíti a jelöltek körét, és rengeteg lehetőséget biztosít a fiatalok számára a vasúti iparban. Az iparágban tapasztalható szakszervezeti sztrájkok, amelyek a bér és a munkakörülmények miatt robbantak ki, szintén hozzájárultak a vasúti szolgáltatások zavaraival kapcsolatos problémákhoz. A kormány és az Aslef szakszervezet nem kívánta megerősíteni, hogy a vonatvezetők átlagbére milyen mértékben emelkedik a közeljövőben, de 2023-ban a Rail Delivery Group szerint az átlagos éves bér 60,055 font volt.
A Közlekedési Minisztérium tájékoztatása szerint a vonatvezetői képzés általában egy-két évet vesz igénybe, és a várakozások szerint az új munkalehetőségek és gyakornoki programok már decemberben elérhetők lehetnek a 18 éves fiatalok számára. A kormány megjegyezte, hogy a vonatvezetők minimális életkorának csökkentése már más országokban, például Franciaországban, Németországban, Hollandiában és Svájcban is megtörtént. A londoni közlekedési hatóság 2007 óta kínál gyakornoki programokat a fiatalok számára az aluljáróban, így a változás nemcsak aktuális, hanem a globális trendekhez is igazodik. Az új szabályozás célja, hogy a fiatalok számára vonzóbbá tegye a vasúti pályát, és a szektor jövője szempontjából is alapvető jelentőséggel bír.

