Gazdaság,  Hírek

A Thames Water leállítja a vezetői prémiumrendszert

A Thames Water, az Egyesült Királyság egyik legnagyobb vízszolgáltató cége, bejelentette, hogy felfüggeszti azt a tervét, amely a vezetői számára jelentős jutalmak kifizetését irányozta elő, összefüggésben a 3 milliárd fontos megmentési kölcsön megszerzésével. A döntés hátterében a Downing Street figyelmeztetése áll, amely szerint a cég vezetőinek a kudarcok után való önjutalmazása „nyilvánvalóan nem elfogadható”. A cég által tervezett „megtartási program” a vezetők fizetésének 50%-át tette volna ki, ami évente akár 1 millió font plusz juttatást is jelenthetett volna a szokásos fizetések és bónuszok mellett.

A környezetvédelmi miniszter, Steve Reed, már korábban is kritizálta a Thames Water-t, mondván, hogy a cég megpróbálja „kikerülni” a közelgő szabályokat, amelyek megtiltják a vízszolgáltatóknak, hogy bónuszokat fizessenek. Reed a parlamentben elmondta, hogy a cég „más néven” próbálta elnevezni a bónuszokat, hogy továbbra is kifizethesse azokat. A Downing Street megerősítette, hogy a kormány tagjai egyetértenek abban, hogy a Thames Water vezetői ne kaphassanak bónuszokat, miután éveken keresztül rossz irányítás alatt állt a cég.

A Thames Water igazgatósága a közelmúltban döntött arról, hogy felfüggeszti a megtartási programot, és megvárja az Ofwat szabályozó hatóság iránymutatását, amely új szabályokat hozhat létre a vízszolgáltatók bónuszainak kifizetésére vonatkozóan. A cég szóvivője elmondta, hogy nem állt szándékukban ellentmondani a kormány törekvéseinek, hogy reformálja a vízipart, és hogy az eljárásuk mind a vállalat fordulási céljait, mind a közvélemény elvárásait támogassa.

Az utóbbi években a Thames Water súlyos kritikát kapott teljesítménye miatt, különösen a szennyvíz kibocsátások és szivárgások sorozata miatt. A cég pénzügyi helyzetének válsága 18 hónappal ezelőtt kezdődött, amikor a kormány kész volt különleges adminisztráció alá helyezni a vállalatot. A cég idén márciusban sürgősségi 3 milliárd fontos kölcsönt szerzett, hogy elkerülje a csődöt, és most arra törekszik, hogy csökkentse 20 milliárd fontos adósságát azzal, hogy a hitelezőktől kedvezményt kér a kifizetendő összegből.

A Thames Water körülbelül a brit lakosság egynegyedét látja el vízszolgáltatással, főként Londonban és Dél-Anglia egyes részein, és 8000 embert foglalkoztat. A cég a közelmúltban arról tájékoztatta az ügyfeleit, hogy a vízellátás és a szennyvízkezelés a jövőben is normálisan fog működni, függetlenül attól, mi történik a vállalattal. Reed örömmel vette tudomásul, hogy a Thames Water visszalépett a megtartási programtól, kijelentve, hogy az „rossz döntés volt”, amely sértette a cég ügyfeleinek igazságérzetét.

A Thames Water korábban azt állította, hogy a „megtartási kifizetések” nem teljesítményhez kötött bónuszok, amelyek az új szabályozások alá tartoznak, és hogy ezeket a kifizetéseket nem az ügyfelek pénzéből fedezik. Sir Adrian Montague, a Thames Water elnöke, a múlt héten a parlamenti bizottság előtt tett nyilatkozataihoz kapcsolódóan tisztázta, hogy talán „félreérthetően fogalmazott”, amikor azt mondta, hogy a hitelezők „követelték” a „megtartási ösztönzőket”.

A helyzetet figyelemmel kísérő Anna MacDonald, az Aubrey Capital Management képviselője megjegyezte, hogy a Thames Water úgy tűnik, megpróbálja elkerülni a további PR katasztrófákat, és hogy az érvelés, miszerint a bónuszok szükségesek a vezetők megtartásához, nem meggyőző. Novemberben az Ofwat megakadályozta három vízszolgáltató – köztük a Thames Water – hogy ügyféltőkét használjanak a vezetők bónuszainak finanszírozására. A Defra nyilatkozatában hangsúlyozta, hogy „túl sokáig az ügyfelek pénzét indokolatlan kifizetésekre költötték, ahelyett, hogy a vízrendszer létfontosságú fejlesztéseibe fektettek volna”. A kormány egyértelművé tette, hogy a kudarcokból való profitépítési időszak véget ért.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c4g3300yyyno

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük