
Heathrow leállásának okai továbbra is rejtélyesek
A Heathrow repülőtér leállását és a globális utazások több százezer fős érintettségét okozó tűzeset okai egyelőre ismeretlenek – állapította meg a legfrissebb, részletes előzetes jelentés. A repülőtér 2023. március 21-én zárta be kapuit, miután egy közeli elektromos alállomás tűz következtében leállt, mely már az előző este elkezdődött. A Nemzeti Energia Rendszer Üzemeltető (Neso) által közzétett jelentésből kiderült, hogy a tűz a londoni Hayesben található alállomás egyik transzformátorának meghibásodása miatt keletkezett. A végső jelentés várhatóan június végére készül el.
A Heathrow vezetősége üdvözölte az előzetes megállapításokat, és reményét fejezte ki, hogy a végső jelentés választ ad majd arra, mi okozta a tüzet. A Metropolita Rendőrség terrorelhárító egysége már elvégezte a tűzeset elsődleges nyomozását, de a Neso megállapította, hogy a nyomozók nem találtak gyanús nyomokat, amelyek arra utalnának, hogy a tűz szándékos volt. A tűz következtében bekövetkezett áramkimaradás és a repülőtér leállása több mint 270,000 utazást érintett, ami óriási zűrzavart okozott a légiközlekedésben.
Ed Miliband energiaügyi miniszter sürgős nyomozást rendelt el a tűzeset körülményeinek feltárására, hogy hasonló eset a jövőben ne fordulhasson elő. A Neso-tól azt kérte, hogy az elsődleges információkat hat héten belül nyújtsa be. Heathrow vezetősége kritikát kapott a repülőtér leállításának és az azt követő hosszú leállásnak a kezelésére. A Neso további részleteket is közzétett arról, hogy az áramot hét órával a repülőgépek újraindítása előtt helyreállították a Heathrow termináljaiban.
A jelentés részletes idővonalat is tartalmazott, amely szerint a tűz a North Hyde alállomáson, amelyet az 1960-as években építettek, 2023. március 20-án 23:21 GMT-kor kezdődött, és a „kapcsolat egyidejű elvesztését” eredményezte. Az áramkimaradás 66,919 hazai és kereskedelmi ügyfelet érintett, köztük a Heathrow repülőteret is. A Met Rendőrség 00:42-kor nagyszabású eseményt hirdetett, és a Heathrow 01:11-kor hozta meg a leállításról szóló döntést másnap reggel.
Fintan Slye, a Neso vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy fontos, hogy a megfelelő tanulságokat levonják az esettel kapcsolatban, hogy a jövőben megelőzhessék az ehhez hasonló eseményeket, és ha azok bekövetkeznek, hatékonyan tudják kezelni azokat. Az áramot 06:25-re helyreállították a Heathrow alállomásain, más közeli alállomásokról érkező áramkörök segítségével, és az összes terminál áramellátását 10:56-ra indították újra. A repülőgépek azonban csak 18:00 után tudtak újra indulni, miután a biztonsági ellenőrzések befejeződtek. A repülőgépek az éjszaka folyamán is landolhattak és felszállhattak, hogy Heathrow teljes kapacitását helyreállíthassák. A Neso szerint a repülőtér teljes újraáramellátása 14:23-ra fejeződött be.
A Heathrow repülőtér három elektromos alállomásra támaszkodik, emellett rendelkezik vészhelyzeti tartalék áramellátásokkal, mint például dízelgenerátorokkal és akkumulátorokkal, de ezek csak a legfontosabb biztonsági rendszerek működtetésére elegendőek, mint például a leszállófelszerelések és a kifutópálya világítás. Thomas Woldbye, a Heathrow vezérigazgatója korábban elmondta, hogy a leállás nem áramhiány miatt következett be, hanem azért, mert időbe telt, míg a meghibásodott alállomás ellátásáról átálltak a működő alállomások áramellátására. A repülőtér menedzsmentje a „méret és működési összetettség” miatt döntött a leállítás mellett biztonsági okokból.
A Neso megerősítette, hogy az áram helyreállítása után „biztonsági ellenőrzési időszak” következett, hogy biztosítsák a biztonságkritikus rendszerek teljes működőképességét a vendégek érkezése előtt. Heathrow egy nyilatkozatban hangsúlyozta, hogy további tisztázás arra vonatkozóan, hogy a tűz hogyan keletkezett, és miért érintett további két transzformátort, segíthet a brit energiahálózat jövőbeli ellenálló képességének növelésében. Az esemény nyomán továbbra is várják a Neso teljes jelentését, hogy megértsék, mi történt, és tanuljanak a tapasztalatokból.

