
Titanic felfedezés: Új részletek a hajó végső óráiról
A Titanic története mindig is lenyűgözte az embereket, hiszen a tragikus sorsa és a vele járó emberi dráma generációkon át hatott. Most, a legújabb technológiai fejlesztéseknek köszönhetően, új fény derült a hajó utolsó óráira. Egy részletes, teljes méretű digitális szkennelés révén a Titanic pontos háromdimenziós másolatát hozták létre, amely új betekintést nyújt a hajó sorsfordító eseményeibe. Az 1912-es jéghegy-ütközés következtében bekövetkezett katasztrófában 1500 ember vesztette életét, és a mostani kutatások segítenek jobban megérteni, mi is történt pontosan a hajó süllyedésekor.
A digitális szkennelés során a Titanic roncsa, amely a jéghideg Atlanti-óceán mélyén fekszik, 3800 méter mélységben található, és víz alatti robotok segítségével térképezték fel. A folyamat során több mint 700,000 képet készítettek, amelyekből létrejött a „digitális ikertestvér”. A BBC News 2023-ban számolt be először erről az izgalmas projektről, amely a National Geographic és az Atlantic Productions közreműködésével készült, és a „Titanic: A Digitális Feltámadás” címmel mutatják be a közönségnek.
A szkennelés eredményei megerősítik a túlélők szemtanúi beszámolóit, miszerint a hajó mérnökei mindvégig dolgoztak, hogy fenntartsák a világítást a süllyedés alatt. A kutatók a hajó egyik hatalmas kazánházát is tanulmányozták, amely az orr részén található, ott, ahol a Titanic kettévágódott. Az új technológiának köszönhetően a kutatók közelről láthatták azokat a részleteket, amelyek eddig rejtve maradtak. Az egyik porthole, amelyet valószínűleg a jéghegy zúzott be, szintén felfedezésre került, és ez összhangban van a túlélők beszámolóival, akik arról számoltak be, hogy a jég beáramlott néhány kabinba a baleset során.
A Titanic sorsa nemcsak a mély vízben rejlő titkokhoz kapcsolódik, hanem a hajó legénységének hősiességéhez is. A kutatások során kiderült, hogy Joseph Bell, a hajó főmérnöke és csapata mindent megtett, hogy a világítás működjön a legvégsőkig, ezzel segítve a legénységet a mentőcsónakok biztonságos vízre bocsátásában. Még a tragédia közepette is, a hajó kazánjainak működése lehetővé tette, hogy az emberek világítással rendelkezzenek, így nem teljes sötétségben kellett menekülniük.
A hajó süllyedésének okait egy új számítógépes szimuláció is világossá tette. A kutatók részletes szerkezeti modellt készítettek a Titanic kékrajzai alapján, figyelembe véve a hajó sebességét, irányát és helyzetét. A szimuláció kimutatta, hogy a Titanic jégheggyel való ütközése következtében a hajótestén apró lyukak alakultak ki, amelyek végül a süllyedéshez vezettek. A Titanic eredetileg úgy lett megtervezve, hogy akár négy vízálló rekesz is elárasztható anélkül, hogy elsüllyedne. Azonban a szimuláció arra a következtetésre jutott, hogy a jéghegy által okozott kár hat rekeszt érintett, ami végül a hajó vesztét okozta.
A Titanic tragédiája nemcsak a hajó és az emberek sorsáról szól, hanem a történelmi emlékek megőrzéséről is. A roncs körüli terület tele van az utasok személyes tárgyaival, amelyek a tengerfenéken hevernek. A digitális szkennelés révén új nyomokat találtak a 1912-es hideg éjszaka eseményeihez, de a kutatóknak évekbe telik, hogy minden részletet alaposan megvizsgáljanak. Ahogy Parks Stephenson, a Titanic szakértője fogalmazott, a hajó „csak apránként osztja meg velünk a történeteit”, és minden alkalommal egy kicsit többet tudhatunk meg azokról az eseményekről, amelyek örökre megváltoztatták az emberi életet.

