Hírek,  Tech

A vezető nélküli járművek fokozatos terjedése

Mike Johns, aki decemberben Los Angelesből Scottsdalebe tartott, nem számított arra, hogy a visszatérő útja vírusként terjed el az interneten. Az utazását egy önvezető taxival tervezte, és a várakozásokkal ellentétben izgalmas élményben volt része, amikor beszállt a járműbe, miközben kíváncsi járókelők figyelték őt. Azonban a helyzet hamarosan váratlan fordulatot vett, amikor a taxi nem a tervek szerint működött, és Mr. Johns kénytelen volt egy parkolóban körbe-körbe járkálni, miközben a nézelődők továbbra is figyelemmel kísérték a történteket. Az önvezető Waymo taxi nem tudta, hogy mit csináljon, és Mr. Johns számára nem volt nyilvánvaló módja annak, hogy ezt orvosolja, pedig számára fontos volt, hogy elérje a repülőt.

A férfi felvette az élményt, és a videó szinte azonnal elérte a vírusszintet, világszerte híradók foglalkoztak vele, újabb kétségeket ébresztve az önvezető autók megbízhatóságával kapcsolatban, valamint azzal, hogy mennyire vannak felkészülve a valós utasok fogadására. „Miért történik ez velem egy hétfő reggel?” – kérdezte Mr. Johns a felvételen. Végül a járműben egy hang aktiválódott, amely azt tanácsolta neki, hogy használja a Waymo alkalmazást a jármű irányításának visszaszerzéséhez. A Waymo, amely az Alphabet, a Google anyavállalata alatt működik, a BBC-nek nyilatkozva elmondta, hogy szinte azonnal kiadtak egy szoftverfrissítést, amely megoldotta a problémát. A cég szerint az önvezető rendszere „jobban teljesít a balesetek elkerülésében, mint az emberek, így nem okoznak sérüléseket, légzsák-aktiválásokat vagy rendőrségi jelentéseket”. Ennek ellenére Mr. Johns tapasztalata nem volt egyedi, hiszen a vállalatnak már korábban is akadtak problémái. Tavaly több mint 600 autót hívtak vissza, miután egyikük nekiütközött egy utcai pólónak. 2024 májusában pedig az Egyesült Államok Nemzeti Autópálya Közlekedési Biztonsági Hivatala (NHTSA) vizsgálatot indított 22 Waymo járművel kapcsolatos incidens ügyében.

Az önvezető jövő útja nemcsak a Waymo számára, hanem versenytársai számára is nehézségekkel teli. Decemberben az amerikai autógyártó óriás, a General Motors bezárta önvezető autókkal foglalkozó leányvállalatát, a Cruise-t. A GM a stratégiaváltást azzal indokolta, hogy „jelentős időt és erőforrást igényel a vállalkozás skálázása”. 2023 októberében az egyik Cruise jármű gyalogost ütött el, aki súlyosan megsérült. Eközben tavaly februárban kiderült, hogy az Apple pletykált önvezető autó projektje megszűnik. Az Uber is leállította a saját önvezető autós törekvéseit 2020-ban. Azonban néhány nagy szereplő, mint például az Amazon által birtokolt Zoox, továbbra is versenyben maradt, valamint a Nvidia chippgyártó és Elon Musk Teslája is. A Waymo azonban az Egyesült Államok vezető szereplője, már Phoenix, San Francisco, Los Angeles és Austin, Texas területein üzemeltet önvezető taxisokat, és hamarosan Atlanta és Miami, Florida városában is tervezi a bevezetést.

De miért sikerült a Waymo-nak ott, ahol mások kudarcot vallottak? „Három dolog – emberek, pénz és folyamat” – mondja Sven Beiker, a Stanford Graduate School of Business oktatója és a Silicon Valley Mobility autóipari tanácsadó cég ügyvezető igazgatója. Hangsúlyozza, hogy a Waymo az évek során a legjobb szakembereket alkalmazta az autonóm járművek mérnöki területén, és a Google anyavállalatának pénzügyi háttere is mögötte áll. Emellett alaposan megközelítik a folyamatokat: „Valóban a szabályok szerint játszanak, és felelősségteljesen dolgoznak együtt a szabályozókkal, hogy amit bevezetnek, az biztonságos legyen.”

A jövőbeni kilátásokat illetően a jó időjárási viszonyokkal rendelkező régiók valószínűleg először tapasztalják meg az önvezető szolgáltatásokat – mondja Philipp Kampshoff, a McKinsey globális autóipari és gyártási gyakorlatának társigazgatója. Ez magában foglalja az Egyesült Államok déli államait, például Texas és Florida területét, ahol a Waymo már tervezettel rendelkezik. „A robo-taxisok sokkal jobban működnek jó időjárási körülmények között. A nehéz havazásban még mindig küzdenek” – mondja Kampshoff. Azt is hangsúlyozza, hogy az akkumulátorok jobban teljesítenek melegebb körülmények között, ami különösen fontos az önvezető autók számára, amelyeknek sok energiára van szükségük a fedélzeti számításhoz. „Ha mindezt összehozzuk, a 2020-as évek második felében egy város a másik után fog kinyílni, és ezekben a városokban skálázódni fognak” – mondja.

Azonban ez a folyamat lassú lesz. „Valójában meglehetősen munkaigényes folyamat az új technológia bevezetése, amely jelentős emberi vezetést is igényel” – mondja Beiker. „Ezeket a járműveket végig kell vezetni azokon az utcákon, ahol be szeretnéd vezetni őket, és újra és újra át kell vezetni őket, és bizonyos mértékig manuálisan kell szerkeszteni az adatokat.” A teljes folyamatot biztonsági aggályok is hátráltathatják. „Ez csak akkor fog megtörténni, ha nem ütközünk súlyos balesetekbe. Ha súlyos balesetek történnek, sok ilyen működés le fog állni” – figyelmeztet Kampshoff. Azok számára, akik önvezető teherautókon dolgoznak, a biztonság még nagyobb aggodalomra ad okot. „A biztonság az első számú szempont, amellyel foglalkozunk” – mondja David Liu, a Plus vezérigazgatója, amely önvezető szoftvert készít teherautók számára, és globális cégekkel, például az Amazonnal, Hyundaival, Volkswagennel és Scaniával dolgozik együtt. „Az autonóm teherautóknak és járműveknek sokkal biztonságosabbnak kell lenniük, mint az átlagos ember által vezetett járműveknek” – magyarázza Liu. „Az emberi sofőrök nagyszerűek, de nem hibátlanok. A balesetek többsége a sofőr figyelmetlensége miatt történik. Ezzel szemben a technológiával nincs ilyen problémánk.” Az önvezető jövőbe tekintve érdemes figyelni a kínai fejleményeket is. Vuhan városában több mint 500 önvezető autót üzemeltet a Baidu. Az ország különböző városaiban már 16 városban működnek önvezető autók, és 19 gyártó teszteli őket. „Határozottan több a verseny… négy-öt vállalat van, amely nagyon hasonló a Waymo-hoz” – mondja Beiker, aki jelenleg a robo-taxi telepítésekről készít tanulmányt a svéd innovációs ügynökség, a Vinnova támogatásával. Visszatérve Scottsdale-be, Mr. Johns

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cly41yx9w88o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük